Spoločný risk. Tak by sme voľne mohli preložiť systém podnikania, ktorý na Slovensku zapustil korene už v deväťdesiatych rokoch. Joint venture je oficiálna dohoda dvoch podnikateľských subjektov. Ak chcete so svojím biznisom preraziť za hranice, môžete o spoluprácu požiadať zahraničný subjekt. Podmienkou je spoločný cieľ, na ktorom sa obe strany dohodnú a podiel, ktorý do podnikania prinesú v podobe peňazí, majetku či technológií. Ako to býva aj v prípade štandardnej akciovej spoločnosti, najdôležitejší je peňažný vklad.
Joint venture je kooperácia dvoch subjektov a je to samostatný podnik. Ten sa zapisuje do Obchodného registra. Pri výbere zahraničného partnera je dôležité poznať ho a dohodnúť sa s ním na majetkovej účasti, laicky povedané, kto do podnikania vloží viac.
Či už ide o rovnaký, väčšinový alebo menšinový podiel vložených prostriedkov, podnik kryje svoje náklady z vlastných výnosov. Samozrejme vtedy, ak je čím. Preto je dobré vybrať si stabilného a solventného obchodného partnera.
Hlavnou úlohou podnikov je vyrábať. Poznáme ale aj odbytovú formu „spoločného risku.“ Tá je menej známa, keďže je rozšírená prevažne v rozvojových krajinách, kde investori hľadajú najľahšiu cestu ako preniknúť na trh jeho kontrolou.
Ak by sme sa opýtali ekonóma na výhody spoločného podnikania dvoch subjektov, ponúkne nám argument, že partner dokáže ponúknuť technický pokrok a modernizáciu, víziu lepšej ekonomickej situácie, získanie nového trhu za hranicami a hlavne, cenné skúsenosti. Hlavnou nevýhodou je, že táto forma podnikania nie je až tak aktuálna. Ako aj v iných oblastiach, aj v podnikaní platí pravidlo – kde je vôľa, tam je cesta.
Tak ako v štandardných oblastiach obchodu, i tu existujú sprostredkovateľské spoločnosti, ktoré vám pomôžu pri hľadaní spolupracovníka v zahraničí – napríklad nemecká spoločnosť s hlavným sídlom v Lipsku.
Reprezentatívnym príkladom fungovania joint ventures je istá švédsko – japonská spoločnosť, ktorá priniesla na trh mobily, kde jedna strana poskytla informácie o trhu, druhá zas peniaze a značku. V Čechách je tento systém podnikania bežný. Jedna česká spoločnosť si vytvorila odštepný závod tým, že odkúpila partnerovu časť podielu. Známa je aj fúzia dvoch automobilových spoločností na našom území.
Kým k podnikaniu na vlastnú päsť potrebujete nápad aj peniaze, v tomto systéme sa z hry jednotlivca stáva tím. Ak máte záujem o podnikanie mimo republiky, ponuka a dopyt sa stretáva na rôznych trhoch. Dodržiava sa tu zásada tajnosti.
Stačí nadobudnúť kontakty a ísť za svojím podnikateľským cieľom. Nezabúdajme ale na to, že na Blízkom Východe s mäsom neprerazíme tak ako aj s benzínom s obsahom olova v Rakúsku. Legislatíva nepustí. Ak si chcete splniť sen a svoj produkt ponúknuť zákazníkom mimo Slovenska, možností ako to skúsiť je naozaj veľa.
Celá debata | RSS tejto debaty